måndag 2 februari 2009

Seger i vår Enkronas match.

Alla segrar är lika mycket värda men en seger i vår Enkronas match känns så himla skönt. Synd att inte mer än 990 personer hade hittat till Gislerinken men de som kom fick verkligen se en spännande hockey match. Vad det gäller spelkvaliteten så fanns det väl en hel del övrigt att önska ifrån bägge lagen.
Personligen förstår jag inte hur ett så pass bra lag som Kristianstad kan spela så dåligt och oinspirerat som man gjorde igår. Jens Svensson som skall vara lagets stora stjärna glider omkring och ägnar mer tid åt att slå och hacka på GSK spelarna istället för att vara den ledare han borde vara. Den enda som kan få godkänt i KIK är nog Martin Holst där har man verkligen seriens näst bästa målvakt.

I GSK så är det många som ikväll visar vägen och det var nog inte många tröjor som inte var genomsvetta igår. Extra plus till Åkesson och John Hoffrén som båda enligt min mening växt för varje match som går. Bysse återtog ledningen i interna poängligan och Jonas försöker skapa något varje gång han är på isen och måste vara en mardröm för motståndarna med sina luriga dragningar.
Att nyheten om Fitzpatricks storhet nått Kristianstad var inte svårt att se då han hade två man runt sig varje gång han var inne på isen detta skapade istället utrymme för Hellman och Kovalonok där den sistnämnde var helt suverän.
Nedan följer gårdagens Runskrift:

Kvällens match
När domaren ikväll släpper pucken så är det femte gången denna säsong som GSK och Kristianstads möts. Vi kan konstatera att det är en klar fördel för Kristianstad som avgått med seger 2 gånger under ordinarie tid samt en vinst efter övertid. Det senaste mötet var det dock GSK som drog det längsta strået och efter två mål av Hellman under ordinarie tid så kunde sedan Bystedt se till att vi vann matchen efter straffar. Kristianstad var ett av de lag som jag personligen trodde skulle gå till allettan och när de då bara blev sjua i grundserien så blev jag och säkert många fler väldigt överraskad.

Kristianstad förfogar över ett väldigt bra och spelskickligt lag där ni skall lägga märke till nr 16 Jens Svensson som med 8 säsonger i allsvenskan och en Elitseriesäsong med HV71 i bagaget sticker ut lite extra. Även Kristianstad målvakt (Nr 33) Martin Holst kan vara en fröjd att se och med mängder av rutin ifrån både Allsvenskan och Elitserien så är han stabil sista utpost för KIK. Kristianstad som säkert vill ge Olofström en match om platsen till play off behöver verkligen vinna kvällens match för att den drömmen skall bestå så vi kan nog alla se fram emot en tuff och härlig hockeydrabbning.

Ett GSK på gång
GSK har sista tiden (om man bortser ifrån plumpen i Olofström) verkligen kommit igång. Många faktorer spelare säkert in att det tog så många matcher innan våra killar kunde utmana på samma villkor men detta skriver vår tränare mer om i coachen har ordet.
Vi som publik kan dock konstatera att GSK nu för tiden aldrig är slagna på förhand och att spelarna alltid ger allt för laget och för sin publik. Att laget också har kryddats med en hård skjutande Chanse Fitzpatrik har säkert också bidragit till den framgång som nu råder.
Chanse har de senaste två hemma matcherna frälst publiken med att göra hattrick (tre mål) och vi kan väl bara hoppas att det är en trend som han tänker fortsätta. Samtidigt som våra forwards har börjat hitta målet har även vår defensiv blivit mycket bättre och detta har gjort att en redan bra Spångberg har kunnat glänsa match efter match.
Martin Spångberg kan nu konstatera att han statistiskt sätt är seriens bästa målvakt
(fast det visste vi väl redan).
När detta skrivs har ännu inte transfer fönstret stäng så vem vet kanske det ikväll dyker upp ännu en överraskning i GSK dressen.

Ett stort tack
Att genomföra en Enkronasmatch innebär väldigt mycket jobb då ett par hundra sponsorer skall kontaktas samtidigt som man skall ordna så att allt flyter under själva matchen. Som ni kanske har märkt har vi ikväll några fler försäljningsställen än normalt och detta inbart för att underlätta för er alla i publiken.
Vi kommer även att ha puckkastning i andra periodpausen och som alltid har vi vårt populära halva potten lotteri. I första periodpausen som idag är lite förlängd kommer klubbens allra minsta spelare den så kallade skridskoskolan att visa upp sig och tro mig när jag säger att det är en upplevelse att se. Passa på att njuta av en underbar hockeykväll med förhoppningsvis fullsatta läktare och som jag tidigare skrev ett stort tack till er alla för att ni gynnar GSK.
När jag nu skriver under en överskrift som säger ett stort tack vill jag passa på att framföra ett sådant till alla de som gjort denna fest möjlig ingen nämnd och ingen glömd.

Tipskungen
Min position som tipskung har sista tiden blivit lätt ifrågasatt då jag ännu inte har prickat in rätt resultat denna säsong. Som jag brukar säga till vår tränarstab är det inte jag som tippar fel utan våra tränare som inte kan få killarna att spela som jag vill. Eftersom mitt hockeyhjärta för GSK är ganska stort brukar jag tippa seger oavsett motståndare och självklart är så fallet även ikväll. Jag tror på en match där våra killar vill visa alla er på läktaren vad de kan. Att det blir en stentuff match där bägge lagen vill vara det lag som hakar på toppstriden gör att jag tror att vi kommer bjudas på en underbar och underhållande match. Men med seriens bästa målvakt och giftiga målskyttar som Hellman, Bystedt och Fitzpatrick tror jag att kvällens seger kommer stanna hos hemma laget.
När 60 minuter är avverkade är det min tro att laget tillsammans med en fullsatt Gislerink kan glädjas åt en 4-2 seger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Synd att det inte blev fullsatt igår. Måste fråga vad du tyckte om domaren igår han verkar ju döma efter en helt egen regelbok.

Runskriften sa...

Hej!
Håller med dig om att det var synd att inte Gislerinken blev full igår men istället får vi glädjas åt att nästan 1000 personer dök upp och fick se det fina spelet.
När det gäller domaren Marcus Samuelsson så tillhör han faktiskt en av mina favoriter. Han är en trevlig person och lätt att arbeta med när man sitter i speakerbåset. När det gäller gårdagens match tycker jag att han gjorde en helt ok match och personligen såg jag bara ett fel han gjorde och det var när han tog ut Fitzpatrick för boarding,