söndag 15 februari 2009

Hoppet lever efter en underbar match

Inför kvällens match fick jag en pratstund med vår tränartrojka och de gjorde helt klart att allt som fanns på kvällens agenda var en seger. Personligen var jag inför matchen lite osäker då jag tycker Olofström är ett riktigt bra hockeylag samtidigt som man har seriens bästa spelare i Simon Skoog. Nu var det ett heltänt OIK som gled ut på isen och utan en storspelande Spångberg kunde OIK´s 1-0 ha varit större. I pausen mellan första och andra perioden får dock vår tränartrojka fart på de våra och det är ett helt annat GSK som visar upp sig på isen. GSK vinner mer eller mindre alla närkamper samtidigt som OIK uppträder under all kritik. GSK går fram till 3-1 efter bland annat ett helt underbart mål av Kovalonok där han helt enkelt tekar in pucken i mål och i detta läge är det en magisk stämning i Gislerinken och det kändes nästan som under fornstora dagar. Precis när vi tror att allt går våran väg visar Simon Skoog varför han är en av seriens bästa spelare då han åker ifrån all uppvaktning och fri med Spången gör han inget misstag. Ställningen 3-2 inför tredje perioden känns allt annat säker och fler än undertecknad var nog osäker på vad tredje perioden skulle bjuda på. Tredje perioden blir en uppvisning i hur två pressade lag gör allt för att inte gå bort sig och OIK spelare som under tidigare möten varit rena poängmaskinerna verkar ha fått en rädsla för att skjuta och man försöker i de mest konstiga lägen istället hitta någon att passa. OIK gör det enda rätta och plockar sin målvakt i ett sista försök att komma ifatt men istället kan Tobbe G kämpa till sig pucken och i öppet mål göra 4-2 och segern är klar. Trots att Tobbe förstörde mitt tips för kvällen (tippat 3-2 seger) kändes det skönt att se pucken glida in i öppet mål.
Tack vare segern lever ännu hoppet om en play off chans och spelar Olofström lika illa som idag är nog Karlskrona vår största utmanare. Att just Olofström och Karlskrona möts på onsdag får ju en att hoppas på ett oavgjort resultat där och gärna en öt seger till Karlskrona samtidigt som vi själva får rikta in oss på en seger i Ulricehamn.

Inte lika roligt
Att Olofström helt plötsligt har tappat allt sitt spel visar de verkligen både på och utanför isen. Inte sedan GSK harvade i Göteborgsserien har jag sett så fult spel som OIK ikväll visade upp och att sedan kvällens domar trio kunde vara så blinda är för mig en gåta. Flertalet gånger fullföljde OIK spelare tacklingar även efter att spelet var avblåst och hur många slag Spången fick stå ut med gick knappt att räkna. En av de fulare sakerna som skedde var när en OIK spelare precis framför ögonen på domaren hugger ner Hellman utan åtgärd. Att en linjedomare på div 1 nivå skall kunna räkna till mer än fem trodde jag var ett krav men tydligen inte då OIK under flertalet gånger var minst 6 spelare på isen utan åtgärd ifrån de svartvita. Nu tycker jag personligen att kvällens domare brukar tillhöra en av de domare som kan känna av hur spelet flyter och hålla en bra nivå men av detta såg vi ikväll inget. Att sedan en OIK spelare ägnade sig åt att slå sönder saker på väg ut till omklädningsrummet visar hur bra balans de har i det laget för tillfället. Att OIK bekostar inköp av nya saker ser jag som en självklarhet och pengar har de väl nu när deras import hastigt blivit en export. Hoppas att kvällens domar insats var ett olycksfall i arbetet med tanke på att han även dömer onsdagens match emot Ulricehamn.

Underbar stämning i Gislerinken
I slutet av andra perioden idag och under större delen av tredje perioden lät de 527 personer som ikväll hittat till ishallen som minst det dubbla. Skönt att höra att vår trogna klack idag fick stöd och hjälp av nästan hela hallen. Även ett tack till de tillresta OIK supporters som bidrog till att höja stämningen i hallen. Pratade med en av klubbens verkliga veteraner efter matchen som undrade om vi måste erbjuda ett elitserielag i Gislaved för att komma upp i runt 1000 personer i hallen. Personligen tror jag att vi nu är på rätt väg och jag tycker enbart synd om de som missade GSK ikväll eller de som inte valt att komma och se laget under fortsättningsserien för det vi fått se sista månaderna är det bästa sedan allsvenska tiden.
Nu vet jag att det jobbas för fullt med nästa års trupp och inom kort kommer det att presenteras en hel del nyheter i det nya GSK som nu håller på att växa fram. Framtiden ligger öppen och möjligheterna väntar på oss runt hörnet och om jag blir en del av det nya GSK eller inte det är just nu en öppen fråga. Men oavsett vilka som stannar eller tillkommer i GSK kan jag lova att vi nu har sett början till något som kan bli en härlig tid.

J-Hockey
Eftersom jag har varit sjuk hela veckan har det vartit dåligt med både hockey och blogg inlägg.
Men då jag idag kände mig bättre och endas eget dödsfall skulle få mig att missa en A-match åkte jag upp tidigt till hallen idag. Fick den stora äran att vara speaker på J-18 matchen och det var en trevlig tillställning där GSK till slut körde över Skillingaryd med 7-2. I både J 18 och i J20 finns det många killar som med rätt inställning kan bidra till ett vinnande A-lag i framtiden. Fick även en pratstund med Mathisen som varit med om en otäck disk olycka och därför inte spelar på ca 8-10 dagar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

har mathisen skurit sig när han hjälpte till att diska hemma, eller vad är det som har hänt honom?

Runskriften sa...

Tydligen hade han tänkt att hjälpa en vän med att diska och då kört handen rakt in i en kniv. Klumpigt är väl bara förnamnet,,,

Anonym sa...

Kan meddela att Mathisen var på is igår igen. Han såg piggare ut än någonsin. Tror att han är att räkna med till helgens sista j matcher .