onsdag 4 februari 2009

En liten summering av hockeysäsongen.

När nu laget nummer ett i mitt hjärta förhoppningsvis bara har en hemma match kvar att spela och övriga serier börjar närma sig slutet tänkte jag ge mig in på en liten summering.

GSK
Tillsammans med de mest trogna supportrarna åkte jag med upp till Skövde för att se årets premiär och trots en 4-3 förlust (efter förlängning) var det glada minner i bilen hem. Laget hade på ett imponerade sett hämtat upp ett 0-2 underläge och en poäng var nästan i underkant. Efter det så följde 5 raka förluster och det fina spelet ifrån premiären i Skövde var som bortblåst. Men när säsongens första fredagsmatch gick av stapeln och GSK inte bara vann emot poplaget Karlskrona utan imponerade med snabba spelvändningar trodde jag och säkert många med mig att vändningen hade kommit. Men Karlskrona matchen var tyvärr bara en tillfällig topp och efter den så följde nio nya omgångar utan några poäng. Vår tränarstab skrev själva inför matchen emot Kristianstad att något hände med laget i omgång 19 då man trots en förlust emot Tingsryd plötsligt fick allt att stämma och man tidvis tryckte tillbaka Tingsryd under matchen.
Ifrån omgång 21 i grundserien och fram till söndagens match emot Kristianstad så har verkligen laget börjat fungera och man har bara 4 förluster de senaste 15 omgångarna och det får väl anses vara godkänt. Som vanligt (får man tyvärr säga) har vi under säsongen haft en stor spelaromsättning och flertalet av de tänkta ledarfigurerna i laget har av olika anledningar lämnat laget.
Nu tycker jag personligen att de killar som har tillkommit under säsongen (Tobbe-Elfving-Fitzpatrick) har tillfört mer till laget än de som har lämnat. Ser man till toppar och floppar under säsongen så måste ju självklart killar som Bysse och Spången räknas till kategorin toppar och killar som Ageflod och Flygar till de som blev säsongens floppar. Tycker även att en sådan som Tobbe verkligen har gett laget ytterligare en dimension och värvningen av Fitzpatrick blev lite av grädden på moset. Sen måste jag säga att jag trodde att denna säsong skulle bli den säsong då Robban Olofsson verkligen blommade ut till en komplett div 1 spelare men Robban har inte riktigt fått det att lossna och det är synd för den killen har väldigt mycket hockey i sig och det är bara att hoppas att han satsar vidare och får sitt genombrott framöver. Som alla andra säsonger har jag självklart fått en del nya favoriter och en som verkligen har varit en tillgång är Alexander Kovalonok . Kovalonok har en speed och en blick som inte är vanligt att se på div 1 nivå och det är för mig en gåta hur Nybro kunde släppa honom.
En spelare som har blivit bättre och bättre under säsongen är Sebastian Hellman som verkligen har växt in i GSK dressen och nu tillhör en av lagets verkliga toppar. Ser man på lagets försvarare så är enligt mig Åkesson lite i en egen klass. Nu har inte de andra försvararna på något sett underpresterat men just Martin Åkesson tycker jag visar en härlig pondus och en skön inställning. En försvarare som har varit lite trög i starten är John Hoffrén men som nu match efter match visar upp ett imponerade spel. Nu kan jag inte skriva något om lagets försvare utan att nämna Wallenius som kväll efter kväll levererar och som alltid står upp för laget.

Trots att det återstår nio poäng att spela om är det min uppfattning att segern i söndags också säkrade div 1 kontraktet. Nu måste alla inklusive jag själv ta lärdom av de misstag som har gjorts denna säsong och tillsammans med lagets ledare se till att nästa säsong inte inleds så bedrövligt som i år. Jag tror fortfarande att GSK har något stort på gång och med kontinuitet i tränarbåset och en ekonomi som stadigt blir bättre kan framtiden bara bli bättre.

Allsvenskan
Som många andra trodde jag att allsvenskan denna säsong skulle vara en uppgörelse mellan Leksand och Malmö och när jag tippade inför säsongen trodde jag stenhårt på att Västerås skulle knippa den tredje direkt platsen till kvalserien. I mitt tips inför säsongen tippade jag enligt följande
1 Leksand Ligger också i topp
2 Malmö Ligger idag på plats 9 men med goda chanser till playoff
3 Västerås Inte lika bra som jag trodde men en 5 plats är inte dåligt
4 AIK Trodde att Tärnström skulle betyda mycket men en 2 plats är en överraskning
5 Mora Har vaknat till liv och innehar nu plats 4
6 Björklöven Innehar idag plats 7 och sista playoff platsen
7 Växjö Har efter en imponerad start tappat men bör klara en playoff plats.

Får nog var nöjd med mitt tips då jag i dagsläget då jag prickat in 6 av de 7 lag som på ett eller annat sätt just nu får fortsätta kämpa emot Elitserien. Min flopp är ju Malmö som jag trodde skulle utmana Leksand men som istället helt varit under isen. Nu verkar dock Malmö ha skärpt till sig och Björklöven får se upp när nya unga Malmö kommer smygande. När det gäller det lag som just nu ligger på tredje platsen i Allsvenskan Almtuna så skall jag villigt erkänna att jag trodde det var ett blivande bottenlag. Förutom Mark Owuya och Jimmie Kraft känner jag knappt till en enda spelare i Almtuna så för mig är de säsongens överraskning. Ser man till botten i Allsvenskan så är det nog ingen överraskning att Mariestad och Huddinge innehar de sista platserna. Just Mariestad har inte en spelartrupp för Allsvenskan och det verkar inte heller som de ansvarig har värvat för att fortsätta vara en allsvensk klubb.

Elitserien
Vår högsta serie har nu avverkat 47 omgångar och även om det har varit en hel del överraskningar under säsongen så kan vi nu konstatera att tabellen ser ut som man hade förväntat sig. Att Linköping, Färjestad och HV skulle vara i topp tre är nog ingen större sensation och med Frölunda en poäng ifrån topp fyra så kan man verkligen säga att de stora behåller greppet om Elitserien. Och just topp tre tillsammans med Frölunda tror jag är de som tillslut kommer göra upp om titeln Sveriges bästa lag.
Två positiva överraskningar enligt mig är Luleå och Skellefteå medans Modo är säsongens stora flopp.
Men om Modo får i ordning på sitt spel och deras värvning av Foppa slår väl ut kan de bli en obehaglig överraskning för topp lagen när slutspelet drar igång.
Att Södertälje tillhör bottenlagen kommer inte heller som någon större överraskning och personligen tror jag efter sista tidens resultat att det blir Brynäs som får följa med dem till kvalserien. Brynäs har ingen Bremberg och ingen Kenny Jönsson och det är nog det som kommer fälla avgörandet tillslut. Och i en eventuell kvalserie blir det nog tufft för både Brynäs och Södertälje och jag skulle inte bli förvånad om vi till hösten har två nya ES i lag i Leksand och AIK.

Vill bara avsluta med att åter skriva en liten rad om Niklas Wikegård.
Vad tror han egentligen att han skall åstadkomma genom dessa ständiga påhopp på folk?
Är det inte spelare som är för feta eller för tröga så är det en förbundskapten som arbetar på fel sätt. När BÅ matchande laget till en dubbel (Os guld och VM guld) gnällde inte Wikegårds kontakter särskilt mycket på uteblivna samtal eller att BÅ hade för dålig koll på landets spelare.
Jag tycker det är synd att en person som Wikegård som verkligen var en frisk fläkt i tv rutan nu så gärna vill ha nya rubriker att han måste såga alla som kommer i hans väg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gott med andra raka vinsten i enkronan...minnet är kort!

Glöm ej vår seger 4-1 mot Helsingborg förra säsongen!

/redline

Anonym sa...

Brynäs till allsvenskan? AIK och Leksand till Elitserien? Jaja, jag vet att man har rätt till sina egna åsikter, men va fan......ÄR DU FULL ELLER!!!!!!!!! hahahaha
MrBrynäs

Runskriften sa...

Svar till MR Brynäs:
För din info så var jag helt nykter när jag skrev ner hur det kommer gå. Och när jag ändå är på dig kommer du på festen den 28?

Anonym sa...

Hej!
Var o kollade på enkronan och det jag såg av fitzpatrick imponerade ej direkt...kanske i div.1 miljö....men nu förstår jag varför Vikings nobbade honom...samma med Kovalonok.....

Runskriften sa...

Svar till Anonym:
Då är det ju tur att GSK spelar i div 1 miljö. När det gäller Kovalonok så är det min uppfattning att han nog utan större problem skulle klara av allsvensk tempo. Om du nu såg enkronan så måste ju även du ha sett Kovalonoks förarbete till Hellmans mål.