onsdag 28 januari 2009

Karlskrona, Enkronas matchen och Wikegårds tjat.

Just nu sitter vår A-trupp i bussen på väg till borta matchen emot det nya poplaget Karlskrona. Jag pratade för en liten stund sedan med en väldigt förkyld Nermo som lovade att killarna ikväll skulle sälja sig dyrt. Just Karlskrona har vi faktiskt haft ganska lätt för under säsongen och jag tror att chansen till tre poäng är goda. Läser man på KHK´s hemsida så varnar man för Fitzpatrick och vi får väl hoppas att Karlskrona spelarna åker omkring och bevakar honom så det blir mer utrymmer för övriga spelare. Kvällens domare är Jan Byhlin och han tillhör faktiskt en av mina favoriter trots att han ibland har en förmåga att komma fel på isen. Men Byhlin tillskillnad ifrån många andra domare vågar erkänna sina misstag och han brukar döma det han ser och inte det publiken ser.

Nästa hemma match för GSK är nu på söndag då det är dags för säsongens enkronas match. Precis som tidigare år kommer det förutom hockey även bjudas på lite extra aktiviteter i hallen. Utanför ishallen kommer våra grillmästare att tända upp grillen för servering av hamburgare och korv. I första periodpausen kommer klubbens yngsta spelare (skridskoskolan) att ha en liten uppvisning. I andra period pausen kommer det att vara puckkastning men många fina priser. Under hela matchen kommer vi även att ha förstärkning på läktaren av ett gäng drillflickor. För en stund sedan fick jag även information om att David Ruud och ännu ett Lejon som jag inte uppfattade namnet på kommer att vara på plats för att skriva autografer.

När det gäller Niklas Wikegård så börjar den experten gå mig på nerverna. När han först dök upp i hockeykväll tyckte jag att han var en frisk fläkt och en som verkligen vågade säga vad han tycker. Nu verkar han dock ha gått på myten om sig själv och måste konstant försöka chocka alla med rena idiotiska utspel. Att ge sig på Peter Forsberg som antagligen är en av landets bästa spelare genom tiderna visar bara hur desperat herr Wikegård är efter rubriker. Sen verkar han gjort det faktum att vi har olika storlekar på rinkarna i Europa och NHL till en fråga om sportens överlevnad på denna sidan pölen. Om nu spelet är så annorlunda i NHL borde ju rimligtvis killar ifrån Europa var helt chanslösa i NHL men fakta ifrån NHL visar ju att merparten av deras stora stjärnor är ifrån just Europa. Wikegård och många med honom önskar ju att vi fick ett exakt likadant spel som i NHL men frågan är då hur mycket publik de svenska klubbarna skulle tappa. Det är min personliga åsikt att den Europiska hockeyn är bra mycket roligare att se på än den som spelas i NHL. Om Wikegård kunde gå tillbaka till att vara en bra expert istället för en påhoppare tror jag att han skulle vinna mer sympatier. Fast det är klart med alla de fina meriter som han har får han väl säga vad han vill.

Till sist:
Ni har väl inte missat att Friborg har skapat ett hall of fame på GSK´s hemsida. Surfa in och tänk om vissa av dessa killar hade kommit tillbaka vilket lag vi kunde fått.
http://www.gsk-hockey.com/

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Att ge sig på Peter Forsberg"
Det var inget påhopp på foppa. Han va kritisk mot BÅG's beslut om att hålla en plats öppen till en långtidsskadad Forsberg.

Gör om, gör rätt.

Nichlas Niemistö sa...

Hörru !
Såg du ens hockeykväll i måndags? Skulle inte tro det, du läste väl Emil Karlssons artikel i Aftonbladet.. och han är ju den största skvallerjournalisten som gått i ett par skor. Wikegård gick överhuvudtaget inte till attack mot Peter Forsberg personligen eller som hockeyspelare, tvärtom.. han sa att han är ett stort fan av Forsberg.
Dem han gick till attack mot var förbundet.
Till och med du förstår väl att inte Forsberg skulle tillföra något i ett svenskt landslag när han inte ens tränat riktigt hårt sedan han var i Colorado förra året. Nästa gång, ha lite mer kött på benen innan.


Nichlas N

Anonym sa...

wikegård gjorde väl inget påhopp emot forsberg utan på förbundet och bengt åke!!!!?

Runskriften sa...

Svar till Anonym nr 1:
Du skrev: Att ge sig på Peter Forsberg"
Det var inget påhopp på foppa. Han va kritisk mot BÅG's beslut om att hålla en plats öppen till en långtidsskadad Forsberg.
Jag svarar:
Att säga att Peter Forsberg (som lika otränad förra säsongen gick in i NHL och som enligt Wikegård är den bästa ligan och gjorde 14 poäng på 9 matcher) inte är så förbannat bra och kan ersättas av mer eller mindre vilken spelare som helst i Europa anser jag vara ett påhopp. Sen har du rätt i att han även var kritisk till Beng-Åkes beslut att hålla en plats öppen till honom.

Svar till Nichlas:
Du skrev: Hörru !
Såg du ens hockeykväll i måndags? Skulle inte tro det, du läste väl Emil Karlssons artikel i Aftonbladet.. och han är ju den största skvallerjournalisten som gått i ett par skor. Wikegård gick överhuvudtaget inte till attack mot Peter Forsberg personligen eller som hockeyspelare, tvärtom.. han sa att han är ett stort fan av Forsberg.
Dem han gick till attack mot var förbundet.
Till och med du förstår väl att inte Forsberg skulle tillföra något i ett svenskt landslag när han inte ens tränat riktigt hårt sedan han var i Colorado förra året. Nästa gång, ha lite mer kött på benen innan.
Jag svarar:
Jodå jag såg hockeykväll i måndags och när reaktionerna blev som de blev såg jag även om det via SVT Play igår kväll. Om Emil Karlsson på Aftonbladet är den störste skvallerjournalisten som gått i ett par skor eller inte vill jag inte uttala mig om. När det gäller om Wikegård gick till attack på forsberg eller ej så svarar jag samma sak till dig som jag gjorde till anonym nummer 1. Till sist Nichlas vill jag säga att fördelen med en blogg är att jag inte behöver ha mer kött på benen och jag skriver vad jag tycker.

Svar till Anonym nr 2:
Du skrev: wikegård gjorde väl inget påhopp emot forsberg utan på förbundet och bengt åke!!!!?
Jag svarar:
Jag hoppas att mina svar ovan räcker även för dig och jag vill avsluta med att skriva att vad som man uppfattar som påhopp eller ej beror väl på personen i fråga. Det var min uppfattning att Wikegård gjorde ett påhopp på Peter Forsberg och det står jag för och med detta lämnar jag detta ämne.

Anonym sa...

Forsberg ÄR väl den STÖRSTE genom tiderna i Sverige eller? inte bara ANTAGLIGEN(?) EN av de bästa....

Runskriften sa...

Svar till Anonym:
Ser man till meriter så har du rätt i att det inte är många som kan mäta sig med Forsberg. Men när det gäller den störste tror jag även att en viss Niklas Lidström vill ha ett ord med i leken. Men jag håller med dig och ändrar mig till att Forsberg är den störste genom tiderna.