måndag 26 januari 2009

Hockey tankar ifrån helgen!

Som vanligt när det är helg får man lite extra tid över att fundera på olika saker och då jag är lätt idrottsskadad blir det ofta att man fokuserar på just sport. Här kommer en lite sammanställning på vad jag uppsnappat och funderat på när det gäller sport i helgen.

Westbo Hockey: När kommer deras första seger? Laget kryllar av hockeytalang och det skulle nog underlätta för killarna i laget med en seger. I vissa lägen så kan det bli en mental spärr som säger att vi kan inte vinna och därför vore det nog på sin plats med en seger inom kort. Nu är det bara att hoppas att dessa killar fortsätter att kämpa på så skall de se att snart vänder det. Det är min personliga åsikt att Westbo Hockey behövs och kan i framtiden kanske bli en spångbräda för killar som står i valet och kvalet om att fortsätta med hockeyn. Dock måste klubbarna samarbeta och inte motarbeta varandra (jag påstår inte att så är fallet idag).

Handboll: Var inte handboll roligare förr? Eller var det helt enkelt så att Sverige förr tillhörde toppnationerna och man då helt enkelt var en medgångssupporter? Nu känns handboll som att se en gammal boxningsmatch där två gamla tungviktare står och puffar på varandra.

Bandy VM: Gud vad överraskande att det blev Sverige och Ryssland i final. Allvarligt talat vore det inte bättre att Sverige och Ryssland möttes var tredje år i bästa av sju matcher och avgjorde vem som är bäst i världen i en sport som ingen annan än vi och ryssarna bryr sig om.

Hockeyallsvenskan: Just när jag blivit övertygad om att Lakers var ett topplag så börjar de förlora nästan hela tiden. Den en gång så klara direkt platsen till kvalserien har nu i en hast försvunnit. Tror personligen att det blir Mora som får följa Leksand och AIK till kvalserien oavsett om deras målvakt försvinner eller inte. Jag hoppas och tror att Södertälje blir det lag som får ge upp sin plats i ES och att det nya laget till hösten heter AIK.

Elitserien: Tungt att idag vara HV supporter på en arbetsplats med en massa Frölunda supporters.
Nu tror jag dock att striden om guldet kommer stå mellan Linköping och HV med Färjestad som enda utmanare.

Innebandy: Henrik Larsson eller inte men Innebandy är ingen tv sport (hur gärna tv4 än vill det). Tillskillnad ifrån många andra är det min uppfattning att det faktum att Henrik Larsson kan gå in och ta en plats i högsta ligan efter 2-3 träningar säger mer om Innebandyn som elitsport än om Henrik Larsson.

GSK: Vårt A-lag har haft en spel ledig helg och det kanske behövdes efter det att många har varit lite småkrassliga. Halva fortsättningsserien är avklarad och GSK har likt tidigare år verkligen skärpt till sig när det behövs som mest. Just nu har man 4 poäng tillgodo på Ulricehamn som ligger under strecket. Men Ulricehamn imponerade faktiskt på mig i senaste matchen och det vill nog till att Kristianstad vaknar till annars kan de snart vara med i bottendramat. När det gäller platsen till playoff så verkar Olofström ha gjort ett ryck och man har idag 5 poäng tillgodo på Karlskrona och det skall nog räcka.
GSK spelar nu sin nästa match på onsdag då man åker till Karlskrona för att slåss om poängen. Jag tror att det faktum att man får spela in för storpublik kan trigga igång de flesta lagen och alla vill verkligen vinna i Karlskrona. Nästa hemma match är på söndag 1/2 då klubben har sin enkronas match och Kristianstad står för motståndet. Bara hoppas att alla hittar till hallen på söndag så att vi även denna säsong kan få sätta lapp på luckan.

GSK´S Juniorer: Både J18 och J20 spelade i helgen och i båda matcherna hade tydligen Fredrik Matisen varit riktigt bra. Det är min uppfattning att klubben i Fredrik har en blivande stor målvakt och jag tror inte det dröjer länge innan han kommer utmana Robban och Spången om platsen mellan stolparna.

Det var helgens tankar och nu ser jag fram emot ännu en vecka av sport och en vecka där jag hoppas att GSK inkasserar två vinster och bägge gångerna inför storpublik (Karlskrona onsdag och Gislerinken söndag). Tror även det blir veckan då HV71 tar över serieledningen ifrån Linköping och det tror jag händer redan ikväll då HV möter Södertälje och Linköping pånyttfödda Djurgården. På torsdag tänker jag sedan själv vara på plats och heja fram HV emot just Linköping och en utökad serieledning.

18 kommentarer:

Anonym sa...

vem tycker du ha mest talang i a laget? tror du mathisen är med a laget nästa säsong?

Runskriften sa...

Svar till Anonym:
Ser man till hela truppen så ligger ju Bysse och Spångberg på en helt egen nivå. Det är min uppfattning att båda dessa skulle kunna spela högre upp i seriesystemet. Ser man till klubbens yngre spelare så självklart måste man lyfta fram Kölzow som varje byte visar varför han är lagets kapten. Likaså vill jag framhålla John Hoffrén som faktisk bara är 21 år gammal och som bara blir bättre och bättre för varje match som går. Snackar man sedan killar med potential att gå väldigt långt måste jag självklart nämna Martin Åkesson (inte fyllda 20 år än) och min personliga favorit Kovalonok.

När det gäller din fråga om Mathisen redan nästa säsong kommer tillhöra A-laget så är jag lite mer tveksam. Fredrik har så mycket hockey i sig och får han bara allt att stämma så blir jag inte förvånad om han inom ett par år spelar minst en division högre. Fredrik skulle redan nu kunna matcha Robban och Spångberg i enstaka matcher men för att hålla en hel seniorsäsong behöver han lite mer kött på benen och det viktigaste av allt rutin. Klubben kan vara väldigt glada över att man har Nermo som tränare och som jag tror kan bidra till att både Robban och Mathisen inom kort är redo för att utmana Spångberg.

Sen skall vi inte heller glömma att det i våra J18 och J20 lag finns flertalet spelare som om de ger 100% i varje läge inom kort kommer vara A-spelare.

Anonym sa...

Hej.
Tror du inte att det är dags att ta upp Mathisen i alaget. Jag tror inte han är särsklit sugen på att spela en till j20 div 2 säsong. Han vill nog utvecklas. Möjligheten finns kanske att han sticker till en annan klubb. Vore inte det en liten miss om ni lät han sticka ?
Hans utveckling denna säsongen har ju varit fantastisk. Tror att han utan problem skulle kunna konkurera med Robban. Robban är ju trots allt 4 år äldre.
Tror att det är dags för klubben att tänka till. För det kryllar inte ab lovande målvakter.

MVH: Stort Gsk fan

Runskriften sa...

Svar till Stort GSK Fan
Jag både vill och inte vill hålla med dig i ditt resonemang runt Fredrik. Fredrik fyller i år 18 år och har således minst två år kvar som junior så än sitter han inte i sjön. Nu skall jag inte säga att 18år är för tidigt för en målvakt att plockas upp till A-laget för han Markström i Brynäs klarar ju sig hyfsat. Det är min uppfattning att den rutin som Fredrik nu får genom spel i J18 och J20 är fruktansvärt viktig för hans hockeyframtid och hans tid i A-laget kommer. Klubben kan ju aldrig hindra en spelare utan kontrakt att lämna föreningen men jag tror personligen att Fredrik har ett stort GSK hjärta och han förstår nog själv att ytterligare en säsong med Junior hockey bara gör honom gott. När det gäller att Fredrik redan nu utan problem skulle kunna peta bort Robban tror jag dock att du har fel. Som jag skrivit tidigare så är det min uppfattning att Fredrik kan bli något riktigt stort men än saknar han viktig rutin.
Dock vet jag att Fredrik flertalet gånger medverkat på A-lagets träningar och där verkligen visat framfötterna men just nu håller jag Robban som strået vassare men ge Fredrik en säsong till så vill det till att Robban höjer sig om han inte vill öppna båsdörren resten av karriären. Nu känner jag både Robban och Fredrik personligen och jag vet att det är två riktiga tjurskallar och tävlingsmänniskor så den dagen vi får dem som målvaktspar i A-laget kan jag lova tuffa bataljer

Anonym sa...

GSK fan igen:
Men som det ser ut i GSK nu ser väll nästa års junior trupp inte förstark ut?
Skulle inte gsk som klubb kunna hjälpa Fredrik ? Växjö ? Tranås jag vet inte vad ni har för kontakter men spelar lite högre junior hockey så han utvecklas lite mer ?Låna ut honom på något sätt. Det hade varit kul om klubben kunde satsa lite på¨att få fram en redig målvakt.
Håller med dig Robban är för dagen en bättre målvkat men han får passa sig.

Kul att du är aktiv på bloggen.

MVH: Gsk fan

Runskriften sa...

Svar igen till GSK fan.
Visst jag måste hålla med dig att kommande års J-lag inte ser så starkt ut men jag tror ändå de har något stort på gång så räkna inte ut dem än. Visst har klubben en hel del kontakter och visst är det Växjö och Tranås som vi kanske har tättare kontakter med än andra lag. Dock så har jag en personlig tanke och det är att om det nu blir så att vårt J lag nästa säsong skulle bli något sämre så betyder det ju samtidigt att målvakten får mer att göra. Jag tror och hoppas att Fredrik under nästa säsong spikar igen i J laget och samtidigt eldar på Robban ordentligt.

Anonym sa...

GSK FAN
Om ni i klubben skulle se att juniorlaget inte blir av. Jag menar det kanske blir ett j18 men j20 ser ju sämre ut. Och Mathisen kan ju inte spela en j18 säsong. Skulle ni inte ta upp honom i alaget då?
Du kanske jag undrar varför jag är så engagerad i detta men jag har fölt dom flesta j20 och j18 matcher i år och Mathisen har verkligen imponerat på mig. DÄrför är jag lite nyfiken bara

MVH: GSK FAN

Runskriften sa...

Svar till GSK Fan:
Om det skulle bli så illa så att det inte blir något J20 så tror jag säkert att vår sportgrupp ser till att de spelare som blir över får någonstans att spela. Även jag har sett merparten av J18 och J20 och jag håller med dig att Fredrik har imponerat. Nu har jag ju följt Fredrik hela hans hockeykarriär och jag har hela tiden trott att Fredrik i framtiden kommer bli riktigt bra.Däremot kan jag avslöja att när det gäller hockey på tvspel så har han mycket att lära....

Anonym sa...

Robban ha ju också utveklatas iår.. ingen lätt uppgift att peta spångberg som håller allsvensk klass.. hur tro du framtiden ser ut för Mathisen och Robban? Kalle

Runskriften sa...

Svar till Kalle:
Håller med dig fullständigt när det gäller Spångberg.Den sportchefen i Allsvenskan som inte kontaktar honom har verkligen inte skött sitt jobb. Man kan ju dock hoppas att Spången väljer att fortsätta ytterligare 1 säs i GSK.
När det gäller Robban och Mathisen så tror jag bägge har en ljus framtid. Om Spången fortsätter kanske det till och med vore på sin plats att låta Robban spela i något Div 2 lag nästa säsong för att få rutin och då istället låta Fredrik vara backup. För även om jag tror att både Robban och Fredrik är framtida A målvakter är nog ingen av dem mogen att ta en första plats redan nästa säsong... fast det är klart jag skulle gärna bli överbevisad.

Anonym sa...

vem tror du kan bli bäst av dom? nermo verka ju tro på robban en hel del verka de ju som.. ja spångberg tror jag är förlorad faktiskt han är nog i ett allsvensk lag tyvärr.. kalle på höjden..

Runskriften sa...

Hej Kalle på Höjden:
Jag tror inte att Nermo har någon speciell favorit däremot vet Nermo vikten av att en målvakt skall få utvecklas i sin egen takt.Fast jag kan personligen säga att Robban har utvecklats mycket genom att träna med Spången dock tror jag inte att han är mogen att axla platsen som förstemålvakt riktigt än. När det gäller Spången så vet vi inte riktigt för samtidigt som han är seriens bästa målvakt så verkar han trivas i GSK också och det skall man aldrig underskatta.
Fast jag håller med dig att Spången nog skulle husera i ett allsvenskt lag.

Anonym sa...

när tror du vi fåse någan av dom som första målvakt för nån gång måste vi väl få fram en första målvakt från klubben:? kalle på höjden

Runskriften sa...

Hej Kalle på höjden:
Jag hoppas att antingen Robban eller Fredrik inom 2-3 år kommer äga första platsen i GSK. När det gäller en första målvakt med moderklubb GSK så var det ju ett bra tag sedan vi hade en sådan. Om jag minns helt rätt så har vi nog inte haft någon sedan Petter Gumelius.

Anonym sa...

Hur ska dom göra för att komma dit inom 2-3 år?? vem håller du som bäst chans?
kalle

Runskriften sa...

Svar till Kalle:
Genom hårt arbete så kommer de nog dit tillslut. Just nu håller jag nog Fredrik som mest trolig men Robban har överraskat mig förut.

Anonym sa...

va ha fredrik som gör att han är där? hur ha han överraskat dig?

Runskriften sa...

Svar till anonym: Om du läser mitt tidigare inlägg så är det Robban jag hänvisar till när det gäller att överraska. Men för att svara på ditt inlägg. Fredrik har en väldigt mogen och väl utvecklad spelstil för att vara så pass ung som han är. Det är min uppfattning att Fredrik med rätt träning kan gå hur långt som helst. Att jag i detta sammanhang sätter Fredrik förre Robban beror på att jag tror att denna säsongen har tagit hårt på Robban medans Fredrik har fått spela mycket och med bra resultat. När Robban väl har fått spela har laget haft mindre sammanbrott och målen har trillat in bakom honom.Om Robban får ett par senior matcher med rätt förutsättningar kommer även han att växa och då är kampen öppen mellan dem. Sen är det ju fakta att Fredrik är yngre än Robban och det spelar ju också in.Varför inte ett målvaktspar där bägge har moderklubb GSK i framtiden.