torsdag 11 februari 2010

Hockey-Fotboll och så lite OS snack

Ännu en spelledig vecka för GSK och då känns det faktiskt ganska tomt. Förstår att fortsättningsserien skall synkas med allettan men för oss som önskar se hockey live är det tungt. En av mina bloggar kollegor trodde på fullt allvar att det var match igår och infann sig i ishallen klockan 14,00 och ringde och efterlyste mig…han blev ganska paff när han insåg att nästa match är på söndag emot Halmstad.

Halmstad verkar inte ha full koll för tillfället och man har sparkat sin spelande tränare. Enligt min uppfattning ger det inte särskilt mycket att sparka en tränare om det nu inte har skurit sig helt och hållet. Nu fick väl inte tränarbytet någon direkt positiv effekt då man torskade emot Karlskrona ganska klart igår. Bara hoppas att inte effekten av det hela kommer på söndag för det vore skönt med 3 poäng till GSK och en säkrad plats i div 1. Nu hoppas jag att GSK kan få till en bra försäsong med sponsorer och dylikt för det är inte roligt att vara supporter när förlusterna radas upp under hösten. Att GSK spelar som i trans efter jul hjälper ju tydligen inte för att locka tillbaka publiken till ishallen och det är ju så mycket roligare när det är mycket folk på matcherna.

Fotboll
Är man som jag Öster supporter så finns det inte mången glädje ämnen när man diskuterar fotboll även om Öster tog sig tillbaka till superettan. Har sista tiden kollat ganska mycket på fotboll på tv och det skiljer väldigt mycket mellan de olika ligor som jag via min tv har tillgång till. Om vi börjar i Italien som är ett favoritland alla kategorier så är deras serie A ganska överskattad. Inte många matcher där ifrån som bjuder på stor underhållning precis och när det väl är en toppmatch (Inter-Milan) så slänger sig spelare stup i kvarten och förstör det som faktiskt skulle kunnat bli en bra match. Tycker faktiskt vår egen allsvenska slår Serie A när det gäller antalet bra matcher.
Nästa liga jag brukar kolla på är Spanska ligan och här dräller det av bra fotbolls spelare och det händer saker nästan hela tiden. Tyvärr så ligger allt fokus på Barcelona och Real Madrid och alla lag jämförs med dem. Ibland händer det att något annat lag sticker upp men då köps de sönder fortare än kvickt. Spanska ligan känns trots sin kvalitet lite som Skottlands liga där det alltid är två lag som gör upp om det.

Den tredje ligan som jag mer och mer börjat att följa är Engelska ligan. Har alltid haft Everton som ett favoritlag men har inte ägnat så mycket tid åt att följa ligan. Nu har jag dock sett 10-15 matcher ifrån England och vilket drag det är varje match oavsett vilka som spelar. Visst även i England är det 3-4 klubbar som alltid innehar topp placeringarna men det är just matcherna mellan mitten och bottenlagen som skiljer en bra liga ifrån en lite sämre. Och här vinner England över alla övriga ligor stort. Har en bekant som säger att det är ännu mer drag kring den Tyska ligan men det har jag inte sett själv så det får väl bli en framtida utmaning att kolla in den ligan.

OS
Snart dags att tända os elden i Kanada och det är väl risk för att det blir en del timmar framför tv. När det är OS så spelar det ju ingen större roll vad det är de visar utan man tittar slaviskt i alla fall. Personligen kommer jag styra om mitt arbetsschema så att jag inte missar några hockeymatcher. Har redan förvarnat chefen om att jag inte tar några morgonmöten dagen efter Tre kronor har spelat och det verkade vara grönt. Tror årets upplaga av OS hockeyn kan bli något utöver det vanliga och dreglar ju nästan när man ser vilka spelare som kommer göra upp om det hela. De flesta har Kanada och Ryssland som favoriter och det går väl knappast att säga emot även om jag tror att både Sverige och USA kommer blanda sig i diskussionen om vart guldmedaljen skall delas ut. Tycker Tre kronor ser riktigt spännande ut och tillskillnad från många andra saknar jag faktiskt ingen spelare även om både Franzen och Micke Samuelsson är bra hockeyspelare. Tycker det blivit en lite onödig hetsjakt på BÅ inför detta OS och alla spelare kan ju faktiskt inte vara med. De två toppkedjorna är ju vana vid att spela 18-22 minuter per match och skall man ha en tredje kedja med Zetterberg så vill ju han säkert också vara på isen 13-15 minuter och då spelar det nog ingen roll vilka som är i fjärde kedjan. Och sanningen att säga så är ju både Samuelsson och Franzen spelare som är som bäst när de får spela runt 18 minuter per match och det räcker ju inte tiden till för. Men om det blir guld för Tre kronor kommer BÅ att hyllas som den största genom tiderna och blir det inte medalj så var det för att Fredrik Modin blev uttagen i truppen.

För övrigt tror jag Anja tar tre medaljer…..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trots att det återstod 2 omgångar?
Ursäkta mig men,är detta ett skämt eller?

Du har ju för fan inte satt plus på
alla matcher under säsongen ens, det fattas en hel del!

Åta dig det du kan sköta, som speaker är du bra!

Men delegera om du inte hinner med.
Funderade just på hur du skulle få ihop plus ligan.

Det blev alltså ''trots att det återstår 2 omgångar''


/it's the last one... you know.

Runskriften sa...

Hej!
Puckplus liraren är faktiskt inget skämt tro det om du vill. Nu är det ju faktiskt så att det inte enbart är jag som sätter plus på spelarna efter matcherna. Hur du kan veta att jag/vi inte har satt plus efter alla matcher är för mig en gåta då listan över detta ligger på min hemdator. De matcher där jag ansvarat för att lägga upp match resultatet på hemsidan har jag också sett till att lägga upp vilka som fått puckplus. Det enda jag har åtagit mig när det gäller puckplus är att sköta sammanfattningen.
Om du sänder mig ett mail på mattias@gsk-hockey.com skall jag översända hela listan till dig så du verkligen kan granska och se vad som är rätt eller fel.

Sen kan jag hålla med om att samtliga matchers puck plus borde presenteras på hemsidan men eftersom merparten hellre klagar än hjälper till är det svårt att delegera när det inte finns någon att delegera till.

Anonym sa...

Ja de fyra sista raderna är väl exakt det svaret jag hade väntat mig.

Just det,de ligger på din hemdator
hur seriöst är det?

Det är säkert inte din mening,men utifrån verkar du bara vilja ha fram vinnaren.

Men det finns ju ÄN så länge en viss bredd i A-laget och de har ju på detta sätt aldrig sett några plus.

Det är säkert roligt att sätta plus,
men det för med sig ett visst ansvar också.

Tommy sa...

Altid roligt att konstatera att ingen som klagar vågar skriva ut vem dom är...

Runskriften sa...

För det första...vad är det som är oseriöst med att listan ligger på min hemdator? Jag jobbar liksom inte på kansliet och även om jag gjorde det hade det inte funnits en dator till mig...så bra är ekonomin i GSK. Och ja det är min mening att enbart få fram vinnaren det är liksom det Puckplus vinnaren handlar om...att utse vilken spelare som är bäst under säsongen.Om du har tillgång till spelarnas rum så på spelarnas anslagstavla sitter en lista med aktuell ställning för samtliga spelare. Att det är kul att sätta plus kan jag väl hålla med om och ansvaret i det ligger väl i att vecka efter vecka presentera hur toppen ser ut vilket jag anser mig ha gjort.
Att jag avslutade förra inlägget med att det är svårt att delegera håller jag fast vid, GSK saknar folk och det är ingen hemlighet. Det behövs 25 funktionärer för att driva en A-lags match och det finns idag total ca 28 att tillgå sen får du räkna ut resten själv.